Apabila majikan melanjutkan tawaran kerja, mereka biasanya akan memberikan anda pakej pampasan dan faedah secara lisan atau bertulis dengan gaji yang dicadangkan. Jika anda rasa gaji tidak sejajar dengan pendidikan, tahap kerjaya, set kemahiran dan pengalaman anda, anda boleh memilih untuk berunding untuk mendapatkan lebih banyak wang. Anda juga boleh mencadangkan bentuk pampasan lain, seperti ekuiti atau opsyen saham, atau faedah tambahan seperti hari percutian tambahan.

Mengetahui cara merundingkan tawaran gaji ialah kemahiran berharga yang boleh membantu memastikan anda mendapat pampasan yang adil untuk kerja yang anda lakukan. Walau bagaimanapun, seperti mana-mana kemahiran, ia memerlukan persediaan dan latihan untuk melakukannya dengan baik. Dalam artikel ini, kami membincangkan cara merundingkan gaji yang anda inginkan dalam sepuluh langkah dengan contoh cara memulakan perbincangan.

Berkaitan: Bagaimana Bercakap Mengenai Gaji dalam Temuduga Kerja

Mengapa anda perlu merundingkan gaji anda

Idea untuk merundingkan tawaran kerja dan membincangkan gaji anda mungkin berasa menakutkan dan tidak selesa kepada anda, dan anda tidak bersendirian. Dalam tinjauan Indeed baru-baru ini, lebih separuh (58%) responden mendakwa tidak pernah, atau jarang sekali, merundingkan gaji mereka. 1 Walau bagaimanapun, tidak membincangkan gaji dan faedah anda boleh menjejaskan potensi pendapatan sepanjang hayat anda secara negatif. Contohnya, jika purata kenaikan gaji tahunan AS ialah 3% dan anda menerima gaji permulaan yang 10% di bawah jangkaan anda, ia mungkin mengambil masa lebih dua tahun hanya untuk mendapatkan semula pendapatan tersebut.

Ia mungkin meredakan kegelisahan anda untuk mengetahui bahawa apabila ia berkaitan dengan rundingan gaji, majikan mengharapkan calon untuk berunding. Satu tinjauan mendapati bahawa 70% pengurus mengharapkan calon untuk merundingkan gaji dan faedah mereka. Oleh itu, walaupun idea perbualan mungkin terasa tertekan, ketahui bahawa rundingan sering berlaku—dan apabila dilakukan dengan betul, boleh menetapkan potensi pendapatan seumur hidup anda pada trajektori yang betul.

Berkaitan: 40 Tips Meningkatkan Kemahiran Rundingan Gaji

Bila hendak berunding gaji anda

Biasanya, lebih baik untuk merundingkan gaji anda selepas anda menerima tawaran dan bukannya semasa peringkat awal proses temu duga. Anda mempunyai leverage yang paling banyak selepas anda membuktikan bahawa anda adalah calon terbaik untuk pekerjaan itu dan anda memahami sepenuhnya jangkaan majikan. Berunding awal mungkin juga menjejaskan peluang anda untuk mendapatkan tawaran kerja.

Adalah penting untuk hanya menentang tawaran paling banyak sekali atau dua kali. Anda juga harus mengelak daripada menyemak semula pakej pampasan yang telah anda persetujui. Melakukannya menunjukkan anda menghormati masa majikan dan mempunyai sempadan di sekeliling perkara yang anda akan dan tidak akan terima.

Jika tawaran awal anda dikemukakan pada telefon, anda boleh meminta sedikit masa untuk memproses maklumat. Jika perlu, beritahu majikan anda menghargai tawaran mereka dan teruja dengan peluang itu. Kemudian, tanya sama ada anda boleh meluangkan masa untuk menyemaknya dan kembali kepada mereka dalam tempoh masa yang ditetapkan—sebaik-baiknya tidak melebihi 48 jam. Jika anda memutuskan untuk berunding, sebaiknya lakukannya melalui telefon supaya kurang ruang untuk salah komunikasi. Ia juga sesuai untuk menghantar e-mel permintaan perundingan anda jika ia lebih selesa.

Berkaitan: Skrip Rundingan Gaji untuk Berjaya Menangani Tawaran Kerja (Dengan Contoh)

13 tips untuk persediaan rundingan gaji

1. Mulakan dengan menilai apa yang anda tawarkan

Adalah penting anda mengetahui dengan tepat berapa banyak nilai yang boleh anda tawarkan kepada majikan sebelum anda memulakan proses merundingkan gaji. Terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi pampasan anda, seperti:

  • Lokasi geografi: Pertimbangkan kos sara hidup di lokasi geografi anda. Sebagai contoh, anda mungkin memerlukan gaji yang lebih tinggi di San Francisco daripada Minneapolis untuk set tanggungjawab yang sama kerana pada umumnya kos yang lebih tinggi untuk tinggal di sana.

  • Pengalaman industri selama bertahun-tahun: Jika huraian kerja memerlukan 3-5 tahun pengalaman dan anda memenuhi keperluan yang lebih tinggi, ia mungkin memerlukan gaji yang lebih tinggi.

  • Pengalaman kepimpinan selama bertahun-tahun: Sama seperti pengalaman industri, jika majikan lebih suka atau memerlukan kemahiran kepimpinan dan anda memenuhi atau melebihi jangkaan mereka, ini mungkin justifikasi untuk gaji yang lebih tinggi.

  • Tahap pendidikan: Program sarjana muda, sarjana, PhD atau ijazah khusus yang berkaitan boleh memberi kesan kepada pampasan anda bergantung pada peranan atau industri.

  • Tahap kerjaya: Secara umum, anda mungkin menjangkakan julat gaji yang lebih tinggi apabila anda maju lebih jauh dalam kerjaya anda.

  • Kemahiran: Niche atau kemahiran teknikal yang mengambil masa untuk dikuasai mungkin menarik gaji yang lebih tinggi.

  • Lesen dan pensijilan: Majikan mungkin memerlukan atau lebih suka anda mempunyai lesen atau pensijilan khusus. Jika anda sudah memilikinya, anda mungkin berada dalam kedudukan yang baik untuk meminta pampasan yang lebih besar.
    Apabila anda memulakan rundingan gaji anda, pastikan anda mengulangi sebab anda akan menjadi pekerja yang berharga dan pertimbangkan untuk menggunakan faktor di atas untuk mewajarkan gaji yang anda inginkan.

2. Menyelidik purata pasaran

Mempunyai data ini boleh membantu menyokong perundingan yang lebih berjaya dan boleh didapati dengan menggunakan Gaji Indeed . Mengetahui purata pasaran boleh memberi anda garis dasar yang baik untuk permintaan gaji anda dan juga boleh digunakan sebagai justifikasi. Alat ini menggunakan gaji yang disenaraikan daripada siaran kerja dahulu dan sekarang di Indeed serta data yang diserahkan tanpa nama oleh pengguna Indeed yang lain. Berikut ialah beberapa soalan untuk dipertimbangkan semasa anda memulakan penyelidikan pasaran anda:

  • Berapakah purata gaji kebangsaan untuk jawatan tersebut?
  • Apakah purata di lokasi geografi anda dan di bandar berdekatan?
  • Berapa banyak syarikat yang serupa di kawasan anda membayar pekerja dalam jawatan ini?

Lawati Kalkulator Gaji Indeed untuk mendapatkan julat gaji percuma yang diperibadikan berdasarkan lokasi, industri dan pengalaman anda.

3. Sediakan titik perbincangan anda

Semasa anda sedang membangunkan nota rundingan, mungkin berguna untuk menjawab soalan berikut sebagai rangka kerja untuk perbualan anda: Mengapa anda rasa anda layak mendapat gaji yang lebih tinggi daripada yang ditawarkan oleh majikan? Sediakan beberapa perkara bercakap sebelum anda menghubungi majikan dan sespesifik mungkin. Butiran tersebut mungkin termasuk maklumat seperti:

  • Keputusan yang telah anda capai dalam peranan sebelumnya seperti matlamat yang telah anda temui, hasil yang anda telah bantu dorong atau anugerah yang anda peroleh. Jika boleh, gunakan nombor sebenar.
  • Pengalaman industri selama bertahun-tahun, terutamanya jika anda mempunyai lebih banyak pengalaman daripada yang dinyatakan oleh majikan sebagai keperluan minimum.
  • Kemahiran atau pensijilan, terutamanya jika ia mendapat permintaan tinggi dalam industri anda.
  • Purata gaji yang ditawarkan oleh majikan lain yang serupa untuk peranan yang serupa

Berkaitan: Gaji Pokok dan Pakej Faedah Anda

4. Jadualkan masa untuk berbincang

Hubungi perekrut atau pengurus pengambilan pekerja untuk menetapkan masa untuk bercakap melalui telefon. Walaupun boleh diterima untuk berunding melalui e-mel, adalah sangat digalakkan untuk perbualan berlaku melalui telefon. Bercakap melalui telefon atau secara bersemuka membolehkan anda mengadakan perbualan berulang-alik, menyatakan rasa terima kasih dan menyampaikan keperluan anda dengan jelas. Cuba bersikap hormat dan jelas kerana perekrut atau pengurus pengambilan akan menjadi orang yang menyokong gaji anda kepada pembuat keputusan.

5. Latih tubi dengan rakan yang dipercayai

Mempraktikkan perkara bercakap anda boleh membantu anda memperoleh keyakinan dan mengenal pasti bidang penambahbaikan. Cara terbaik untuk berlatih adalah di hadapan rakan atau rakan sekerja yang dipercayai yang boleh memberikan maklum balas yang berguna. Sebagai alternatif, anda boleh cuba merakam perbualan anda pada kamera atau bercakap di hadapan cermin.

Langkah ini amat penting kerana bercakap tentang wang kadangkala boleh berasa tidak selesa, tetapi lebih banyak anda berlatih, lebih selesa anda akan rasa apabila tiba masanya untuk bercakap.

6. Yakin

Menyampaikan rundingan anda dengan yakin adalah sama pentingnya dengan kata-kata yang anda ucapkan. Lebih banyak keyakinan yang anda sampaikan, lebih yakin majikan akan mempertimbangkan maklum balas anda. Keyakinan, penghargaan terhadap kebolehan dan kualiti kita sendiri, tidak boleh dikelirukan dengan keangkuhan, perasaan yang berlebihan tentang kepentingan kita. Kurang keyakinan juga boleh mengakibatkan terlalu banyak menerangkan atau meminta maaf atas pertanyaan anda, yang mana kedua-duanya tidak membantu dalam senario perundingan. Sebaliknya, nyatakan gaji yang anda minta dengan yakin dan ringkas, termasuk ringkasan ringkas alasan anda.

Ingat bahawa anda membawa set kemahiran dan pengalaman yang penting kepada organisasi. Bayaran yang ditawarkan oleh majikan hendaklah mengambil kira nilai yang anda berikan. Jika anda merasakan tawaran asal majikan adalah di bawah nilai yang sejajar dengan kemahiran dan pengalaman anda, bersedialah dengan penyelidikan gaji pasaran yang diselidik dan data nilai peribadi yang menyokong permintaan anda dan yakin dengan keputusan anda untuk meminta lebih banyak.

Berkaitan: Kepentingan Nilai Diri yang Tinggi di Tempat Kerja

7. Pimpin dengan penuh kesyukuran

Sebaik sahaja anda mencapai fasa tawaran kerja dalam proses pengambilan pekerja, anda mungkin telah melaburkan banyak masa dan tenaga untuk memohon dan menemu duga jawatan tersebut. Majikan juga telah meluangkan masa dalam proses itu, jadi adalah penting anda mengenali perkara ini dan berterima kasih kepada mereka kerana mempertimbangkan anda untuk peluang itu. Pastikan anda berkongsi sebarang sebab khusus mengapa anda teruja dengan pekerjaan itu, seperti budaya atau produk.

Walaupun anda akhirnya menolak tawaran itu, adalah penting untuk berbuat demikian dengan cara yang mesra dan profesional. Lagipun, anda tidak pernah tahu peluang yang mereka ada untuk anda pada masa hadapan.

Berkaitan: Bagaimana Mencapai Temuduga Akhir Anda

8. Minta bahagian atas julat anda

Satu peraturan asas perundingan gaji adalah untuk memberi majikan nombor yang lebih tinggi sedikit daripada matlamat anda. Dengan cara ini, jika mereka berunding, anda masih akan mendapat tawaran gaji yang anda rasa selesa terima. Jika anda memberikan julat gaji, majikan mungkin akan melakukan kesilapan di bahagian bawah, jadi pastikan nombor terendah yang anda berikan masih merupakan jumlah yang anda rasa adil.

9. Kongsi perbelanjaan berkaitan pekerjaan yang anda tanggung

Satu lagi sebab anda mungkin meminta kenaikan gaji adalah untuk menampung sebarang kos yang anda kumpulkan dengan mengambil kerja itu. Contohnya, jika anda berpindah ke bandar baharu untuk kerja itu, anda perlu membayar perbelanjaan berpindah serta sebarang kos yang berkaitan dengan penjualan atau pemajakan rumah semasa anda. Jika anda mengambil kedudukan lebih jauh dari rumah, anda perlu mengambil kira perbelanjaan ulang-alik seperti tambang kereta api atau gas dan haus dan lusuh pada kenderaan anda. Bukan sesuatu yang luar biasa bagi calon untuk meminta majikan melaraskan gaji untuk mengakaunkan perbelanjaan yang berkaitan dengan penerimaan jawatan.

Berkaitan: Soalan Temuduga: "Apakah Jangkaan Gaji Anda?"

10. Bersedia untuk soalan yang sukar

Perekrut dan pengurus pengambilan pekerja sering berunding, jadi mereka mungkin bersedia untuk bertanya soalan penting, kadangkala menakutkan untuk mengetahui motivasi anda. Adalah penting untuk tidak terganggu dengan soalan ini dan kekal jujur. Beberapa soalan yang anda boleh jangkakan termasuk:

  • Adakah kami pilihan utama anda?
  • Jika kami naik gaji adakah anda akan menerima jawatan tersebut dengan segera?
  • Adakah anda mempunyai sebarang tawaran lain?

11. Jadi fleksibel

Walaupun majikan tidak dapat memberikan jumlah gaji yang anda inginkan, mereka mungkin boleh menawarkan bentuk pampasan lain. Sebagai contoh, anda mungkin boleh merundingkan lebih banyak pilihan saham , hari percutian tambahan, bonus daftar masuk atau hari kerja dari rumah tambahan untuk mengatasi perjalanan yang panjang. Bersedia untuk meminta alternatif dalam situasi di mana majikan segera memberitahu anda bahawa mereka tidak boleh menaikkan tawaran gaji. Dalam sesetengah kes, mereka mungkin sama berharga (atau lebih) daripada gaji.

12. Tanya soalan

Jika orang yang anda sedang berunding kelihatan terkejut, bertindak balas secara negatif atau segera menolak kaunter anda, cuba kekal yakin dan tenang. Temui reaksi mereka dengan soalan terbuka untuk mengetahui maklumat lanjut dan meneruskan perbualan.

Contoh soalan termasuk, "Berdasarkan belanjawan kedudukan ini?" ”Apakah maklumat yang anda perlukan daripada saya untuk membuat keputusan? ”Adakah terdapat rundingan lain selain gaji?

13. Jangan takut untuk pergi

Dalam sesetengah kes, majikan mungkin tidak dapat memenuhi keperluan gaji minimum anda atau menawarkan faedah tambahan yang menjadikannya berbaloi. Atau majikan mungkin menawarkan tawaran balas dengan gaji yang lebih tinggi daripada tawaran pertama mereka tetapi tidak setinggi permintaan anda. Dalam kes ini, anda perlu memutuskan sama ada kerja itu bernilai dengan jumlah yang lebih rendah.

Jika ia kurang tekanan daripada kedudukan semasa anda, lebih dekat dengan rumah atau menawarkan anda lebih fleksibiliti atau lebih banyak masa lapang, anda mungkin terbuka untuk mengambil gaji yang lebih rendah. Walau bagaimanapun, jika tidak, anda harus mempertimbangkan untuk pergi dan mencari peluang lain di tempat lain. Anda boleh mendapatkan maklumat terperinci dalam Cara Menolak Tawaran Kerja: Contoh E-mel .

Contoh email rundingan gaji

Berikut ialah cara anda mungkin mendekati situasi jika anda ingin memulakan proses rundingan melalui e-mel:

Cik Jackson,

Terima kasih kerana menghantar pakej tawaran kerja untuk jawatan Pengarah Pemasaran. Saya ingin menyatakan sekali lagi betapa berbesar hati saya dipertimbangkan untuk jawatan yang menarik ini dan menghargai anda berkongsi butiran ini.

Sebelum saya boleh menerima tawaran anda, saya ingin menangani pampasan yang dicadangkan. Semasa saya berkongsi dengan pengurus perekrutan anda, saya mempunyai lebih daripada sepuluh tahun pengalaman dalam pemasaran digital dan telah bekerja dalam jawatan kepimpinan selama enam tahun yang lalu. Dalam peranan terakhir saya, saya meningkatkan bilangan petunjuk yang dipengaruhi pemasaran sebanyak hampir 40% tahun ke tahun dan membantu memastikan syarikat memperoleh hasil tahunan 25% lebih tinggi. Berdasarkan pengalaman dan kepakaran saya, saya sedang mencari gaji dalam lingkungan $125,000 hingga $130,000, yang lebih tinggi sedikit daripada tawaran anda sebanyak $115,000.

Saya tahu saya boleh membawa banyak nilai kepada Syarikat ABC dan membantu anda melebihi jangkaan hasil anda tahun ini. Sila beritahu saya bila kita boleh membincangkan gaji dengan lebih lanjut.

Saya berharap untuk mendengar daripada anda tidak lama lagi!

Terima kasih,
Oliver Perez

Berkaitan: Gaji Purata Mengikut Umur

Contoh perbualan rundingan gaji

Berikut ialah cara anda mungkin mendekati situasi jika anda berunding secara bersemuka atau melalui telefon:

"Terima kasih kerana menghantar pakej tawaran kerja untuk jawatan Pengurus Jualan Serantau. Pertama sekali, saya ingin mengulangi betapa terujanya saya tentang peluang itu. Saya percaya pada produk anda dan tahu saya boleh membantu anda memacu hasil yang lebih hebat.

Sebelum saya menerima tawaran itu, saya memang ingin menangani gaji yang dicadangkan.

Seperti yang saya kongsikan semasa proses temu duga, saya mempunyai lebih daripada 12 tahun pengalaman dalam jualan, termasuk lapan tahun pengalaman dalam penjualan peralatan perubatan, dan dua tahun lagi pengalaman pengurusan daripada yang dinyatakan dalam huraian kerja. Dalam peranan terakhir saya, pasukan saya melebihi kuota bulanan sebanyak 15% selama dua tahun berturut-turut dan memperoleh tiga daripada akaun terbesar dalam sejarah syarikat.

Memandangkan latar belakang saya, saya sedang mencari gaji dalam lingkungan $145,000 hingga $150,000. Saya pasti terbuka untuk membincangkan pampasan alternatif, seperti peluang untuk pilihan saham tambahan atau peningkatan bonus berasaskan prestasi. Saya suka mendengar fikiran awak."

Berkaitan: Apakah Gaji Kompetitif?

Perundingan gaji adalah langkah kritikal dalam proses pengambilan pekerja. Dengan meluangkan masa untuk membincangkan sebab anda merasakan anda memerlukan lebih banyak pampasan, anda boleh membantu majikan memahami dengan lebih baik nilai yang anda berikan. Seperti mana-mana kemahiran baharu, lebih banyak anda berunding, lebih banyak anda akan bertambah baik dan lebih mudah. Dengan menggunakan petua di atas untuk merundingkan gaji anda, anda boleh masuk ke perbualan dengan yakin, bersedia dan bersedia untuk mendapatkan gaji yang anda layak.